Nu de trend van thuiswerken zich doorzet, is het belangrijker dan ooit om productief te blijven en je welzijn effectief te beheren. Om je hierbij te helpen, hebben we 7 tips opgesteld om je goed te voelen en uit te blinken op het werk, terwijl je thuiswerkt.
Houd u aan een schema
Net als op kantoor is het nuttig om een dagelijkse starttijd plannen waarop je bent in gelogd op je computer, klaar om te werken. Jezelf een goede ochtendroutine aanleren is een belangrijke manier om de toon voor de dag te zetten. Als je normaal koffie drinkt en nog even wat social media leest, plan dan ‘s ochtends 20 minuten in voordat je begint om dezelfde mentale voorbereidingsroutine te hebben die je anders ook zou hebben.
Neem uw lunchpauze elke dag op hetzelfde tijdstip. Op die manier krijg je een gezonde routine die je lichaam laat wennen aan een gepland eetplan. Bovendien kun je door elke dag op hetzelfde tijdstip te lunchen een langere pauze inplannen waarin je nog even kunt trainen of een andere ontspannende activiteit kunt doen voordat je weer aan het werk gaat.
Neem uw lunchpauze elke dag op hetzelfde tijdstip. Op die manier krijg je een gezonde routine die je lichaam laat wennen aan een gepland eetplan. Bovendien kun je door elke dag op hetzelfde tijdstip te lunchen een langere pauze inplannen waarin je nog even kunt trainen of een andere ontspannende activiteit kunt doen voordat je weer aan het werk gaat
Het is net zo belangrijk om ook een eindtijd in te plannen. Als je van thuis uit werkt, is het heel makkelijk om nog één e-mail te sturen… maar dat is een glibberig pad. Als u normaal gesproken om 17.30 uur het kantoor verlaat, zorg er dan voor dat u uw computer om 17.30 uur afsluit. Scheid werktijd van privétijd en weet wanneer u uw werkmodus moet afsluiten.
Plan koffiepauzes, lunchpauzes en wandelpauzes gedurende de dag. Het is zo makkelijk om je te verliezen in je scherm en te vergeten te bewegen of een mentale pauze te nemen. Door deze pauzes van tevoren in te plannen, word je eraan herinnerd dat je op een bepaalde tijd moet pauzeren of lunchen, net zoals je op kantoor met collega’s zou doen. Let er wel op dat je de mentale pauzes niet vult met naar de keuken gaan of snoepen 😊
Houd teamwerk en samenwerking levend op creatieve nieuwe manieren
Een van de moeilijkste onderdelen van thuiswerken is het vinden van manieren om met je team samen te werken en jezelf zichtbaar te maken. Ja, je zult meer nadruk moeten leggen op teamwork als je thuiswerkt, en creatieve manieren moeten vinden om verbonden te blijven!
Gelukkig hebben we de technologie om dit mogelijk te maken. Probeer bij vergaderingen zoveel mogelijk gebruik te maken van video. Zoek naar mogelijkheden om uw werk te presenteren. Gebruik de berichtenplatforms van uw team om contact te houden met teamgenoten, al is het maar om te horen hoe hun dag verloopt of waar ze mee bezig zijn. Wees creatief met het plannen van “virtuele koffiechats” of dag start met collega’s, of virtuele brainstormsessies om mogelijkheden te blijven vinden om samen te werken en verbonden te blijven.
Verminder afleiding en wijs een werkruimte aan
Thuis is er veel meer afleiding dan op kantoor: huisdieren, kinderen, huisgenoten, de was, tv, persoonlijke telefoontjes. Het is belangrijk om je klusjes of to-do lijstjes te bewaren voor of na je geplande werktijd. Wees bewust van de werkruimte die het beste bij je past; sommige mensen hebben een rustige ruimte nodig, terwijl anderen de voorkeur geven aan muziek. Als je weet dat je afgeleid wordt als er rommel ligt, zorg er dan voor dat je de avond van tevoren schoonmaakt, zodat je klaar bent om de dag zonder afleiding te beginnen.
Als het kan, is het handig om een vaste werkplek te hebben. Creëer een werkruimte voor uzelf in een aparte kamer van uw huis, of als u weinig ruimte hebt, richt dan ergens een plek in waar u comfortabel kunt werken zonder lawaai en afleiding. Dit helpt ook om de mensen om je heen die geneigd zijn om je af te leiden, te laten weten dat je in “werkmodus” bent. En het is makkelijker om afleiding te vermijden als je de deur dicht kunt doen!
Tools om in contact te blijven met uw collega’s
Wanneer je in een reguliere kantooromgeving werkt, is het spreken met je collega’s een onmiskenbaar onderdeel van de werkdag, van informele gesprekken tijdens de pauzes tot het bespreken van projecten, nieuws en trends in de sector. Door thuis te werken kunnen informele gesprekken zoals deze wegvallen, waardoor werknemers zich niet betrokken en geïsoleerd kunnen voelen. Ondertussen kan het organiseren van regelmatige videogesprekken op een platform zoals MS Teams collega’s helpen om goede werkrelaties te onderhouden en non-verbale signalen op te pikken. Wij adviseren altijd een beleid op te stellen om ervoor te zorgen dat tools als deze op de juiste manier door het personeel worden gebruikt.
Neem pauzes buiten
Wanneer je werkpauzes neemt, gebruik er dan een paar om naar buiten te gaan en van de natuur te genieten. Frisse lucht, vogelgeluiden en andere aspecten van de natuur kunnen je helpen op te laden en te verfrissen. Bovendien is het nemen van pauzes in de buitenlucht een andere effectieve methode om stress te verminderen, wat erg belangrijk is als je thuis werkt.
Investeer in een goede hoofdtelefoon
Zelfs als je een gloednieuwe laptop of een nieuwe smartphone hebt, wil je investeren in een goede hoofdtelefoon met een microfoon. Ruisonderdrukkende functies kunnen echt helpen om de helderheid van uw telefoongesprekken te verbeteren. Met Teams zul je de betere geluidskwaliteit van je gesprekken op prijs stellen.
Let op kenmerken van de hoofdtelefoon zoals een lange levensduur van de batterij, compatibiliteit met Bluetooth, microfoon en ruisonderdrukking. Dit alles maakt het werken op afstand een stuk gemakkelijker.
Als je nu geen goede hoofdtelefoon hebt, vraag dan je werkgever om ze aan te schaffen als onderdeel van uw werk-thuis-uitrusting.
Gebruik professionele communicatiemiddelen
Misschien gebruik je vandaag gratis tools om met je collega’s te communiceren. Het probleem met persoonlijke apps zoals WhatsApp, Telegram en Google Hangouts is dat ze niet noodzakelijk de interne communicatie verbeteren.
Overweeg te upgraden naar een zakelijk communicatieplatform zoals Microsoft Teams dat je telefoonsysteem, teamchat, en klantenondersteuning samenbrengt.